Vi i Fost Sweden fick nyss det här brevet (det är översatt från engelska):
Hej.
Jag skriver till dig från ett skyddsrum i Israel. Det är nu två dagar sedan det här nya kriget med Iran började och alla vi här på plats känner stor osäkerhet – hur många nätter till kommer vi behöva springa för att ta skydd? Hur många oskyldiga israeler, palestinier och iranier kommer att förlora sina liv i ännu ett krig? När kommer det normala livet återvända och vi kunna känna oss säkra?
Även om det råder så stor osäkerhet om denna nygamla verklighet, finns det några saker som vi med säkerhet vet:
1. Vi litar inte på att vår extremistiska regering eller Trump-administrationen agerar i vårt bästa intresse. Vi har ofta blivit lovade en ”total seger” bara för att få se mer blodsutgjutelse och katastrofer. För bara åtta månader sedan, efter kriget med Iran i juni, sa Netanyahu att Israel hade uppnått en historisk seger och eliminerat Irans kärnvapen- och ballistiska kapacitet. När vår regering omfamnar auktoritarism på hemmaplan, särskilt gentemot palestinierna, är det svårt att tro att den kämpar för demokrati i Iran – något som vi vet att många iranier under den islamiska republikens tyranni djupt önskar.
2. I slutändan är det vanliga människor som betalar det högsta priset. Medan makthavarna fattar beslutet att gå ut i krig är det människorna på plats som måste ta konsekvenserna av detta beslut. Ingen av oss förtjänar att leva i rädsla – för statligt våld, förtryck eller en framtid med oändliga krig. Alla vi förtjänar hopp om vår framtid och verklig säkerhet, värdighet och frihet.
För de de palestinska beduinerna i södra Israel är detta krig ännu farligare. I samhällen som inte erkänns av regeringen finns det varken elektricitet eller rinnande vatten, än mindre skyddsrum att ta sin tillflykt till när sirenerna ljuder. Vår regerings rasistiska politik har lämnat tiotusentals israeliska medborgare helt utsatta i denna nödsituation.
Trots att det förra kriget med Iran blottlade hur sårbara dessa samhällen är, har vår regering misslyckats med att agera. Så vi kliver in, precis som förra gången, för att köpa och installera mobila skyddsrum för oskyddade samhällen.

Vi förtjänar alla en säker plats att ta vägen när sirenerna ljuder och vi accepterar inte en verklighet där vissa människor lämnas åt sitt öde. Snälla överväg att donera till denna kampanj och hjälp oss att på ett meningsfullt sätt förändra verkligheten på plats för så många samhällen som möjligt.
I juni förra året samlade vi in tillräckligt med pengar för att kunna leverera 20 skyddsrum till samhällen i nöd – något som ingen israelisk regering någonsin har gjort. Hjälp oss att fortsätta tillhandahålla livräddande skyddsrum.
Vi är så tacksamma för ert stöd både under de svåra och de givande tiderna. Tack för att ni stannat kvar hos oss.
I solidaritet,
Standing Together